tisdag 20 mars 2018

Poesiböcker och bokmärken


Bland sparade saker i en låda fann jag två poesiböcker som jag hade under de första åren i skolan. Det var populärt då, åtminstone hos flickorna. Pojkarna spelade mest fotboll och retades, drog oss flickor i hårflätorna och skrattade. Vi flickor hoppade hage, spelade brännboll och skrev små verser i varandras poesiböcker. Ibland fick man ett vackert bokmärke att klistra in bredvid det någon skrivit.
En poesibok fick jag i julklapp av min moster Anna och hon har skrivit en vers till minne:

Till Ingrid

Var glad som sparven kvittrar         
också en mulen dag;
Ont lynne allt förbittrar
men glädjen ger behag.
Var hastig att förlåta
och sen att felen se,
och gråt med dem som gråta,
och le med dem som le!

Skolkamraters "poesi" är lite av det enklare slaget och många gånger med humor eller en blink med ögat:



Du är rosen
Jag är törnet                                     
Därför skriver jag 
mitt namn
vid hörnet                                                            
                                                    
                                                         Älska men älska med måtta
                                                         och inte som August och Lotta

När du blir gammal                           
och ingen vill ha dig                          Dig önskas lycka för varje år
sätt dig på taket                                 för varje morgon en kaffetår
och låt kråkorna ta dig

Akta dig för mörka kvällar                   När du somnar på din dyna
Snygga killar, ryska smällar                 dröm om mig din lilla slyna


Låt inte tidens tand                             Mitt i boken
strö aska över minnen                         Skriver token
och bryta vänskapsband
som knöts av unga sinnen


Tre ord till dig                                    Livet går i kors och tvärs   
Glöm ej mig!                                      Jag kan inte skriva vers





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar