onsdag 28 mars 2018

"Jamtstårscha"




Det går en artikelserie om Allan Edwall i Östersundsposten
som Stefan Nolervik 
skriver, och det är så intressant att läsa om Allans liv och hur han så småningom hamnade vid teatern. Jag hoppas att allt kommer ut i bokform. För det är så bra och intressant skrivet. 

Själv hade jag ju äran att träffa Allan Edwall flera gånger via mitt arbete i Cirkelteatern, som jag jobbade med i över tjugo år. 
Vi hade årliga teaterföreställningar i ABF-huset vid Sveavägen och varje sommar hade vi teaterkurs och  spelade utomhusteater ute på Marholmen, söder om Norrtälje. Underbara år som jag saknar.






Genom min teaterledare Kjell så blev vi inbjudna som testpublik till Allan Edwalls egen teater på Brunnsgatan 4. Och där lärde jag känna Allan. 

Han tyckte det var så roligt att jag var en "jamtstårscha" - han hörde nämligen första gången vi träffades att jag hade ett jamskt idiom när jag pratade. Han frågade var jag kom ifrån och skrattade gott när jag sa Jämtland. "Jag tänkte gissa det"- sa han och skrattade.

Och efter det så sa han alltid "jamtstårscha" till mig när jag  besökte hans teater. Av någon anledning så kände han alltid igen mig sedan och han var en underbar teaterlärare.     

Han måste ha haft otroligt lätt för att lägga ansikten och personer på sitt minne. 
Kanske berodde det på "jamskan"...

Åren har gått och både Allan och min gamle teaterledare Kjell är borta. Ridån har gått ner för dem båda. 
Båda Så Saknade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar