torsdag 29 mars 2018

Så blev det Påsk igen


Tiden går numera så fort, jag hinner knappt med -nyss var det ju jul och nyår. Och så är det redan påsk. Oj då. Men jag får njuta av solen och den blå himmeln- våren har börjat göra sitt intåg. Äntligen. Jag njuter av det i stället för påskgodis. Men Glad Påsk alla läsare!


När jag var barn så målade vi ägg och gjorde små påskgummor att hänga i påskriset. Det hörde till. Så ritade och målade vi egna påskkort. Och på påskaftonen klädde vi ut oss till påskkärringar och gick en runda hos grannarna och gav alla en liten hemmagjord påskgumma och ett påskkort - som tack fick vi godis. Lycka! 

Så när kvällen kom så åt vi godis och njöt. Bästa godiset fick vi av Tant Harrieth på Bergvik, det var små chokladrundlar med fyllning i och jag har försökt hitta sådana när jag varit sugen på godis...men icke- kanske finns det ej sådant idag? Tant Harrieth hade i många år en liten påskgumma, som jag eller min syster gjort, hängande vid spisen, hon nämnde det en gång när jag var uppe på besök i min gamla hemby.

Nå, nu är pelargonerna omplanterade och får växa till innan de får dekorera vår utetrapp. Och i en bred, djup kruka har jag planterat egna frön, "Blomman för dagen" - jag började samla in frön från den för många år sedan och det lustiga är att blommorna numera inte bara är blå; de är både mörk- och ljusblå, violetta och vita samt ljust röda. Märkligt. De blir alltid så vackra och klättrar runt köksfönstret som om det vore en blomstermur. Vackert.



Strax kommer flyttfåglarna och jag längtar tills koltrasten börjar med sina konserter på kvällarna utanför mitt sovrumsfönster. 

Och om en månad blommar liljekonvaljerna på mitt "hemliga" ställe. Jag brukar lukta på dem. Här i Stockholms län är de fridlysta. Och sådana blommor är ju vackrast där de växer. I sin speciella miljö.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar