lördag 17 mars 2018

Utvandrarna...


Det var många som for. Emigrerade till Amerika, Canada och USA. 
Själv har jag idag merparten av min släkt "over there"
För många år sedan hittade jag igen och fick kontakt med några ur min släkt, som utvandrade i slutet av 1800-talet, via amerikanska släktforskarsidor. 

Och roligast var när jag hittade igen min "distant-cousin" Karen via en amerikansk sida. Hon sökte också sin släkt i Sverige. Och så kunde vi träffas här i Stockholm när hon kom på besök med sin man och sin svåger med fru, även de sökte anhöriga -i Norge! Så de skulle även dit och träffa släktingar.

De flesta som emigrerade ville söka lyckan och en bättre framtid. De såg Sverige som ett hinder för deras framtid bland annat genom klassmotsättningar och ansåg att arbetare och fattigbönder knappt hade en chans att förändra sina liv på den tiden.

Jämtlänningar reste oftast till Trondheim, där de reste med en matarbåt ner till Stavanger eller Oslo för att där borda en båt som tog dem över till England. Därifrån reste de sedan med emigrantfartyg över Atlanten. 
Idag finns det otroligt många böcker om utvandrarna, både romaner, t ex  Wilhelm Mobergs,  samt även faktaböcker och berättelser ur verkliga livet. Många böcker är intressanta att läsa och man inser vilken skillnad det var på livet då och hur det är idag.

Många sökte sig till staterna i norr, som påminde om Sverige och där de ganska enkelt kunde få landområden att bygga hus på och odla. Så många bosatte sig i Maine, New Hampshire, Iowa, Minnesota  Av någon anledning var det ju lättare att starta som bonde där. Och de fick mat både till sig själva och till att sälja. Men många hade ju ett hantverk i botten och öppnade verkstäder, smedjor, snickerier etc. och snart hade en stor del av deras ättlingar bosatt sig i städer över hela kontinenten. 
Själv har jag hjälpt flera svenskättade amerikaner att få kontakt med släktingar via den fina forskarsidan "Rötter". Och deras tacksamhet är enorm. Jag har fått flera hundra dollar som tack, vackert brevpapper, fotografier från områden dit en del av min släkt kom, flera burkar"vildmarkssylt" från New Hampshire (stora amerikanska lingon) gamla böcker, och en kvinna som jobbar med ett arkiv i Aitkin, Minnesota såg till att hela min släkttavla, (översatt till engelska) även finns där. Hon berättade att otroligt många forskar i sina rötter och vänder sig till arkivet hon ansvarar för. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar