söndag 12 maj 2019

Det var en gång...



Min Farmor Märta. 
Här står hon lutad mot en björkstam tillsammans med en väninna. Klädd i tidstypiska kläder och med käcka stråhattar. 

Fotot måste vara från tidigt 1900-tal. Farmor var född år 1884 och jag gissar att hon här är i 20-25 års åldern. 
Och kortet ser ut att vara taget på gården i "Wikbergs".

Vem väninnan är-det vet jag inte.

När jag ser på dem så undrar jag vad de hade i sina tankar -vad drömde de om och vad ville de? 
Bli bondhustrur? 
Eller fanns där andra drömmar?


Stort tack till kära kusin Ove som mejlade kortet till mig.

4 kommentarer:

  1. Så kul att hitta dig! Jag har undrat vart du tog vägen när du la' ner din gamla blogg.
    Hittade hit via inlägget om Milly-Molly och Anne på Grönkulla - två böcker som även jag minns med glädje. Så skrev du om Torne Tirén, som döpte mig, och vars barn var skolkamrater till mig, fast jag inte kände dem.
    Världen är rätt liten.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. HEJ! Kul att se en "gammal" bloggare igen... de flesta verkar ha facebook numera. Jag har testat det en gång för några år sedan- men jag kände inte att det var något för mig.
    Jag har även en "nygammal" blogg: http://detfinnsrum.blogspot.com/
    Jag raderade min gamla Inkan-blogg för jag tyckte att den blev som "pyttipanna".... hehe

    SvaraRadera
  3. Oj, vår kära farmor som ung. Så fin hon var! Nog hade hon en drömmar. En gång visade farmor mig ett gammalt fotoalbum med bl.a. bilder från hennes ungdom. Där fanns en bild på en vacker ung man som var tysk minsann! En ungdomskärlek? Farmor kunde faktiskt vara lite hemlighetsfull ibland...

    SvaraRadera
  4. Katta; DET hade jag ingen aning om! Men jag minns att hon en gång kommenterade min relation med S-E och sa att jag var så ung att det inte skulle hålla. "Så går det för oss alla" sa hon, och så skrattade hon så där hemlighetsfullt som hon gjorde ibland. Tänk jag har fortfarande både farfars och farmors röster inom mig.

    SvaraRadera