onsdag 29 maj 2019

Släktforskning...




När jag höll på med min släktforskning för många år sedan, så var det min 
morfars sida på släktträdet som tog tid att få fram. 

<<<< Min morfar, J A Ekberg (1872-1936) fick själv aldrig veta vem som var hans far. Och eftersom jag aldrig fick veta av min mor om morfars familj, så var jag nyfiken.  Det var tydligen en familjehemlighet eller så visste hon inget. 
Och min morbror Erik tyckte att jag inte behövde snoka i sådant gammalt. "Var inte så nyfiken" sa han. Det var som om de skämdes över historien.

Men jag var nyfiken och envis... så efter idogt forskande så kunde jag samla ihop alla ledtrådar. 
Morfars far, Jon Mårtensson (i USA:= John Martinson) från Vigge, hade erkänt skriftligen för dåvarande präst i Berg socken att han var fadern - tydligen var det en kort kärlekshistoria, ty morfars far, gifte sig sedan med en kvinna från Skålan, Klövsjö och han emigrerade med sin nya familj till USA. I USA ändrade han sitt namn till John Martinson, så det blev mer "amerikaniserat".

Det blev alltså att ta sig över Atlanten -tack vare internet -  och med god hjälp av bl a en amerikansk släktforskare så kunde olika data pusslas ihop. Och plötsligt så fick jag kontakt med en släkting som sökte släkten här i Sverige.

Morfars far bosatte sig i Aitkin County i Minnesota och de hade en liten farm där. >> >>

Släktträdet fick många nya grenar och jag fick en ny stor släkt 'over there' som jag fick god kontakt med en del och jag har även träffat en "kusinkusin" Karen, som kom tillsammans med sin man till Stockholm så vi kunde träffas och lära känna varandra. (Karens mor var kusin till min mor) Karen berättade att John Martinson berättat för sina barn (8 stycken) att de hade en halvbror i Sverige. Så de visste att de borde ha nära släktingar här. Och ingen inom den familjen hade känt skam över kärlekshistorien som John Martinson hade haft innan han gifte sig med en annan kvinna.

Jag kunde nu skapa en egen site i USA på  internet  <<< (klicka!)
( Eller gå direkt här:  http://aitkin.mngenweb.net/fromsweden.htm )

En kvinna bosatt i Aitkin, släktforskade om sina rötter i Sverige -så jag kunde hjälpa henne och hon hjälpte mig. Hon ansvarade då även för innehållet på den släktforskarsidan i Minnesota.

Aitkin County Genealogy hemsida finns alltså stor hjälp att få för alla som söker släkt i Minnesota - men även runt om i USA. Folk flyttade runt även på den tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar