måndag 6 maj 2019

Lata dagar


Borde städa och tvätta golv. Borde tvätta fönstren i stora rummet. Borde höra av mig till några gamla vänner. Borde sortera ut gamla böcker och skänka dem till Stadsmissionen. Borde sortera gamla papper och kasta allt som inte är viktigt längre. 
Det är mycket man borde. 
Och när jag känner det extra starkt- ja då blir jag bara trött och less och väljer att bara vara. Njuta av våren, träden som grönskar och lyssna på fåglarna. Speciellt min vän koltrasten som åter sjunger mig till söms om kvällarna. Hans jubelsånger dansar in genom öppna sovrumsfönstret och jag bara njuter. 

I Skåne är våren strax sommar - yngste sonen som fotograferar sände mig en bunt fina foton som bevis. Tänk att bo i hus som omfamnas av grönska det spelar ingen roll hur högt det är. Vissa växter strävar efter ljuset och lever sitt eget liv utefter husväggarna.

Även norrut har våren gjort stormsteg. Storsjön är princip redan isfri -men det är kanske förändringarna i klimatet som nu sätter sina spår. Är oroande, om det nu inte handlar om "naturliga"  svängningar. Men, människans alla uppfinningar inom industrin och inte minst flygets enorma utsläpp och hur det påverkar klimatet jorden runt- det känns det lite oroväckande. 

Fotograf är min son:   ©RobertS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar