torsdag 2 maj 2019

En hand är en hand är en hand...


Som kan hålla "en ros är en ros är en ros..." som Gertrude Stein skrev och som idag är en klassisk fras som ofta används. Andemeningen kan nog tolkas som att när allt är sagt och gjort så finns inget mer att göra -eller att tillägga. Jag minns att just de orden fastnade direkt när jag läste en bok av henne. Tyckte om orden- för de säger att vissa saker och ting är som de är. De går ej att ändra.

Tankarna kom efter att jag tvättat händerna efter rengöring av min kakelugn och jag blev lite sotig. Och sedan kom jag på ett uttryck om hur fingrarna kan få egna namn- lite beroende på hur de oftast används. En ramsa från barndomen: Tummetott, Slickepott, Långeman, Gullebrand och lilla Vickevire

Jag har ett minne av att det även fanns en liten historia för varje namn som förklarade dem. Min mor brukade säga ramsan och nöp i varje finger och snart satt orden även hos mig. Det måste vara en mycket gammal ramsa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar