torsdag 9 maj 2019

Lite taggigt



Igelkotten är ett spännande urtidsdjur som har funnits i 65 miljoner år. Om du har igelkottar i din närhet kan du gynna dem genom att igelkottsanpassa din trädgård.
På igelkottens önskelista för trädgården finns en äng att leta mat i, buskar att gömma sig bland, trädgårdsland med feta maskar, en damm att dricka vatten ur, några murkna stockar och en mysig igelkottsbostad under ett uthus eller en lövhög.
Rapporterna som kom in 2014 visade att igelkotten inte längre är en hotad art och att fler igelkottar valt att bosätta sig i städerna än på landsbygden. Med fortsatt rapportering hoppas vi lära oss om arten ökar totalt sett, om beståndet är stabilt eller om det minskar.
 ( Klipp ur artikel från Naturskyddsföreningens sida om Igelkottar.) 

Igelkotten är ett märkligt djur som skyddar sig med taggar, och en vuxen igelkott har c:a 5000 taggar! Och de är vassa när de spretar. För många år sedan läste jag någonstans att den tydligen var hotad som djurart. Orsaken minns jag ej. Men detta lilla annorlunda djur har kämpat sig fast och även erövrat nya revir. Den finns idag t o m i städer. Jag trodde den enbart levde sina liv på landsbygden. Minns att som barn sa vuxna att man skulle ge dem mjölk på ett fat. Minns att jag testade -men inte kom någon igelkott fram som ville lapa mjölk. Idag vet jag att igelkottar i första hand lever på mask och insekter. Men det är en annorlunda djurart i vår fauna. Oftast träffar man på en igelkott på kvällen- tydligen är den mest aktiv då.


I Malmköping, där min dotter bor, är man rädd om sina igelkottar och folk har satt upp skyltar. Det är ju ett djur som ofta blir överkörd- och deras rörelser går i sakta mak, så de utsätter sig för fara när de ska över en väg eller gata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar