söndag 2 juni 2019

Lanthandlarna



För många år sedan fick jag en liten bok som heter "PÅ BUA -Handeln inom Bergs kommun 1846-1992" sammanställd av fyra herrar vars namn jag kände igen: Gunno Grinde, Rätan - Gunnar Sundvisson, Skålan -Iwan Johnsson, Svenstavik och Johan Grinde, Hovermo. 

En mycket intressant liten historiebok om affärer i Rätan, Övre Ljungdalen, Berg, Myssjö, Oviken och delar av Hackås.

Det var speciellt intressant att läsa om alla de affärer jag minns från Hoverberg, min barn- och ungdomby: Jörners, Konsum, Segers och Hallins.

Jörners låg ju närmast farfarsgården så den var ju liksom stamaffären- dit gick man och handlade - både livsmedel och även annat t ex böcker. 

Konsum var lika viktig- minns att min pappa ansåg att det var bättre att stödja konsumtionsföreningen eftersom den gav extra rabatter på sparade kvitton varje år -och så låg den arbetarrörelsen närmare i sin ideologi; det var liksom konsumenternas egen affär. 

Segers var den affär som sålde kött- de hade även eget slakteri i byn och jag minns än idag deras fantastiskt goda, rökta bogfläsk. Jag älskade att äta det stekt, på hårt bröd.

Hallins var mest en affär där jag köpte godis under åren på folkskolan, den låg så nära till. Minns att farbror Lill Hallin alltid hade kokat knäck inför julen. Den var jättegod och billig. Ett år hade han även kokat en omgång knäck lite för länge så den blev bränd,men han sålde den extra billigt- och vi skolungar köpte.

Fick ett foto med "Lapp-Lars", det är från Hallins. Man ser lite av allt som då fanns att köpa, på hyllorna. (Tack Charlotte M!

Tidsbild.>>>>>>>>>>>>>


Men vi hade ju även Caféet med bageri som bakade världens bästa, godaste wienerbröd och där jag hade lyckan att sommarjobba ett år. Ägarna Maja och Årsil, som var systrar, var även så godhjärtade och generösa.

Och så fanns Sportaffären Lindéns, i samma hus som postkontoret, och som sålde sportartiklar av alla sorter. Sista sommaren ägaren Birger Lindén hade öppet, så köpte jag ett par svarta gummistövlar av honom. Tänk, dem har jag ännu kvar! och använder när det regnat mycket och jag gör skogsvandringar i  närheten av där jag bor. Jag minns att jag fick rejäl rabatt på stövlarna: "bara för att du har dina rötter här i byn" sa farbror Birger.


MEN- det fanns andra affärer under tidigare år: den första lanthandeln öppnades år 1844 i Isaks, på  Eltnäset, inte så långt från Eltnäsets brygga. Det var en affär som sålde allt från kaffe och snus till Hoffmans droppar och amerika-fläsk.

Och år 1845 öppnades handelsbod i "Westerbergs" nuvarande "Lings". 
År 1855 öppnades en affär i "Västerhus"  som kom att ha olika ägare under den tid den fanns. Affärerna fanns under 10- 20 år, - det var nog kostsamt att driva affär och ta hem varor.
Men det öppnades fler affärer på olika ställen under 1800-talet; de flesta hade en kortvarig tillvaro, bl a fanns en i Ol-Jons, i Paul-äng och i Mannes - det var tydligen lockande att öppna eget, även om livslängden blev kort för de flesta. Men det här var tiden innan biltrafiken kom och började förändra livet i våra byar, innan tätorter ökade och tog över nästan all affärsverksamhet.

Idag finns även film inspelad: läs artikel i Länstidningen

2 kommentarer:

  1. Vilket stort "affärscentrum" Hoverberg var en gång - och idag inga affärer?

    SvaraRadera
  2. Precis - ingen affär alls i Hoverberg. Så folk måste åka till Svenstavik eller Myrviken för att handla.
    Men så är det nog i de flesta små byar numera- allt samlas i ett centrum.

    SvaraRadera