måndag 17 juni 2019

Snart midsommar


Är du en som plockar sju olika sorters blommor och lägger under din huvudkudde på midsommaraftonen, för att drömma om din tillkommande?  

Den myten lärde jag mig som barn -och det hände att jag plockade en bukett... Men aldrig att jag drömde något speciellt.

Har du kanske undrat över antalet sju? Varför just sju?  Själv tänker jag på dels det heliga talet sju i bibeln och så att det kanske kommer från William Shakespeare. 
Han skrev om sju vackra blommor/örter i t ex Hamlet, men även i En midsommarnattsdröm.

Jag har botaniserat och skrivit om dessa växter, som alla har med kärlek och välmående att göra på min Inkan-blogg. Klicka på "Inkan" så kan du läsa. 

Inget är nytt under solen, inte ens under Jämtlandssolen.  
Glad Midsommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar