måndag 10 juni 2019

Barndomsminnen


Hembygdsgården i HoverbergMidsommarstången har rests och man ser till att den står stadigt. Till höger står glada spelemän färdiga att börja spela upp till sommarens dans för alla. Tidigt foto - för där spelemännen står är den gamla brunnen med vattenhink på en stång och den flyttades så småningom längre in på gårdsplanen - vem vet....jag kanske är med på bilden?

Galhammarudden. Troligen en bild från 1950-talet. Här gick jag bland annat i simskola som barn. Och när jag kom i tonåren så var det Bergs IK:s matcher som drog -speciellt målvakten...  Och så byggdes en dansbana till höger på bilden  och där var det både dans och uppträdande av kända artister varje sommar. Säsongen avslutades ofta med maskerad-bal i augusti månad. Fina minnen.

Dillne gård i Oviken. Här tillbringade jag några sommarveckor då och då under min barndom hos Kalle och Lydia och deras familj. Lydia var min mors kusin. Det var roliga och spännande sommarveckor med både lek, bad och att hjälpa till med kor och hästar. Nere vid sjön fanns en gammal ångbåtsbrygga från den tid då Storsjön trafikerades med ångbåt. Det var även ett bra badställe där jag övade på mina simkunskaper och tränade på att våga dyka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar