tisdag 11 juni 2019

Sommaraktiviteter i Berg


Hembygdsgården i Hoverberg

Det är här man träffar gamla vänner, skolkamrater och bekanta. Och varje helg under sommaren bjuds det på olika aktiviteter samt att man har serveringen öppen. I år öppnade man den 26 maj: "morsdags"-premiär och den 30 maj hade man gökotta kl 7 på morgonen.... men jag undrar ju om man kan höra göken där? Jag minns att när jag var barn så rodde en del vuxna båt över till Skanderåsen och lyssnade på årets första gök där -åtminstone påstod dom det. 

Och så den 6 juni var man aktiv och inbjöd folk till att cykla, löpa eller gå runt Hoverberget. Nyttigt nöje som alla har nytta av. Själv har jag både gått och cyklat runt berget -men inte i någon form av tävlingssammanhang. 

Jag har alltså fått årets sommarprogram och i morgon, den 12 juni, så bjuder man på föreläsning om järnframställning och bössmide  kl 18. Ett gammalt hantverk som väl knappt finns idag.

Resten av sommaren ser programmet ut så här:

21 juni: Midsommarfest kl 13-16 och "svenska kyrkan-sjung sommarpsalmer" samt kl 14 Bergs dragspelsklubb och så kl 15 dansar man kring stången.

30 juni kl 13 sjunger Ingalill Wagelin under temat "Man kan allt man vill"

7 juli kl 12-15 kaffeservering - samt givetvis öppet i de gamla husen
14 juli kl 12-15    -"-    bjuds även på Kolbulle ( tänk det har jag aldrig ätit!)
21 juli kl 12-15    -"- 
28 juli kl 12-15    -"-
31 juli kl 11-17    -"-    Då firar även  "Snilleriket" sin egen nationaldag och                                        man har visning av den gamla Bingstasmedjan.

4 aug. kl 12 15    -"-    Och då spelar även Ulf Svedin - en lokal musiker.
12 aug. kl 12 -15 -"-    alla hus öppna 
18 aug. kl 12-15  -"-    alla hus öppna
25 aug. kl 12 -15 -"-    Säsongsfinal med underhållning. Och tunnbrödsbak!

Så det är Hembygdsgården man bör besöka när man "turistar" i Hoverberg eller i byarna runt omkring. Där händer det saker varje helg  och det är där man träffar på folk som man inte sett på kanske många, många år.
Man har även ett "Loppis" där man kan fynda billigt och bra.

Själv planerar jag att resa upp i mitten av juli och hoppas självklart på sköna dagar & upplevelser, bl a på Hembygdsgården. 

SÅ: stöd Hembygdsföreningen, de  ger även ut årsboken "Berg & Åsarne"
den kostar c:a 150:- Den ska finnas att köpa  fr o m  midsommar.

Bergs Hembygdsförening
Bg: 215-3195
Medlemsavgift per år är endast 100:-

MEN alla som vill kan givetvis stödja med större summor, det kostar att underhålla gamla hus och att ha olika aktiviteter. Själv tycker jag det är trevligt med en stunds underhållning mitt i kaffedrickandet och efter rundtur i de gamla husen. Det finns en hel del lokala artister som gärna ställer upp. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar