torsdag 22 augusti 2019

Böcker om hembygden


Det finns en hel del böcker skrivna om min gamla hembygd.
Den första jag läste var "En bok om Berg" av Leonard Rosén.
Den kom år 1958.  

Leonard Rosén var folkskollärare, bl a på byskolan i Kvitsle och sedan i Vigge. Han var mycket intresserad av bygdens historia och skrev denna bok som man kan läsa som en liten historiebok om Hoverberg.

citat ur boken: 

"Vare sig man kommer från norr eller söder, öster eller väster å södra Jämtlands sedan gammalt nyttjade färdevägar, ser man Hoverberget resa sig som en fyrbåk i de vidder av skogar och vatten, som trakten här visar upp. Hoverberget visar vägen till en urgammal bebyggelse, som går fram runt berget och sedan fortsätter utefter strand och dal i alla riktningar. Här har man Berg, socknen, som fått sitt namn av Hoverberget, eller berget, som bergsbon kallar det i vardagslag."


År 2007 kom en mycket intressant bok om Bergsviken, där jag har lite rötter. Redaktör för boken är Bertil Månsson och till sin hjälp har han haft Bergsvikens byamän.

I Bergsviken föddes min släkting Anders Mårtensson (1777-1840) Hans hustru hette Märet Göransdotter.

Anders Mårtensson var både bonde och riksdagsman och blev känd för att alltid följa sin övertygelse och ej lät sig påverkas av dem som ansågs stå över honom i byn. För honom var det förtroendeuppdraget som var det viktigaste. 

Som riksdagsman visade han öppet att fjäsk och överdriven artighet gentemot överklass och adel inte var hans stil utan han var öppen och frispråkig och kunde motivera sina krav.

Man kan läsa lite om honom och hans liv i Berg&Åsarne med Bergvind 1976




Så år 2000 kom de böcker jag har haft så stor hjälp och glädje av - både när det gäller släktforskning på min mors sida och så alla historier om gårdar och folk i "Oppbygda" dvs byarna Mo-Kvitsle-Dalåsen med ett gäng fantastiska redaktörer och forskare: 
Filip Karlsson, Erik Salomonsson, Iwan Jonsson, Hans Olsson, Olle Jonsson, Robin Jonsson, Kalle Olsson, och Johan Eriksson.

De två böckerna är verkligen en skattkista och så spännande och roliga att läsa och lärorika. 

Jag önskar att det fanns liknande böcker om Hoverberg med alla gårdar och släkter dokumenterade . 

Det är två böcker; en om "Gårdar och folk"
och en om "Gårdar och händelser"

Jag minns att Iwan Jonsson ringde mig och ville ha uppgifter om min släkt i Mo och Kvitsle och jag delade med mig av allt jag hade.


De forskade en hel del i olika arkiv både i Jämtland och så bl a på Riksarkivet, och jag blev imponerad över det enorma jobb de gjorde. 


Varje gård och innehavare samt alla släkten är dokumenterade med både foton och namn. Där finns allt man vill veta.

Och resultatet blev fantastiskt. 
Det forskargänget är värda alla rosor! 


2 kommentarer:

  1. På den tiden (17-1800 talet) var det inte helt enkelt för en riksdagsman från provinsen att ta sig till Stockholm. En gammelfaster från Göteborg berättade att det tog hennes far en vecka att resa med häst och vagn, till riksdagen.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Ja det var andra tider...och tänk vilka "vägar" att ta sig fram på. Hästarna var nog ett av de viktigaste för "folk i farten" på den tiden. Och så alla dessa "värdshus" där de kunde vila och även byta häst -om det behövdes.

    SvaraRadera