måndag 13 april 2020

1700-talsdrömmeri


Ibland, speciellt om jag läst någon fin roman som utspelar sig på 1700-talet, kan jag i tanken drömma om hur det var att leva då. 

Jag skulle vara klädd i en fantastisk vacker klänning med venetianska spetsar. Och självklart skulle jag vara vacker och mycket uppvaktad.

Jag skulle lyssna på vacker poesi som poeten själv läste, smutta på gott italiensk vin, lyssna på vacker  musik spelad på renässansgitarr av en skön trubadur och en okänd beundrare skulle ge mig  en röd ros.

Rosen skulle jag pressa och torka som ett minne och när jag kom hem till mitt vackra hus så skulle jag pränta ner mina tankar i en dagbok med skinnpärmar.
I sena natten skulle jag stå vid ett stort fönster och njuta av stjärnhimlen och beundra månen. Och ute i parken skulle träden snart få ro när kvällsvinden somnat...
....................................................

Mina fantasier när tiden är lite trist - då kan man med fantasin skapa lite annat än det som är verklighet...skillnad mot att växa upp i ett arbetarhem i Jämtland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar